Nie taki nawyk sztywny, jak go malują

30 października 2012, 11:43

Przez to, że nawyki są tak głęboko zakorzenione w mózgu, możemy automatycznie wykonywać daną czynność, wykorzystując dostępną pojemność do realizacji innych zadań. Okazuje się jednak, że nie mamy do czynienia z całkowitą samowolą, bo pewien fragment kory przedczołowej stale kontroluje, jakie nawyki są uruchomione w określonym momencie.



Robot do nauki kaligrafii

17 października 2012, 11:01

Czy robot może zastąpić tradycję przekazywania wiedzy z pokolenia na pokolenie w ramach praktykowania? Wg naukowców z Keio University, jak najbardziej tak, stąd pomysł na maszynę, która co do joty potrafi odtworzyć ruchy mistrzów kaligrafii.


Trwają prace nad cyber-MacGyverem

11 października 2012, 05:59

Zespół profesora Mike'a Stilmana z Georgia Institute of Technology (Gatech) otrzymał z Office of Naval Research grant w wysokości 900 000 dolarów, który ma posłużyć do stworzenia cybernetycznej wersji MacGyvera


Trzeci gracz procesu zapamiętywania

8 października 2012, 10:24

Amerykanie jako pierwsi mierzyli aktywność kory śródwęchowej w czasie snu. Ze względu na połączenia tego obszaru z formacją hipokampa uważa się, że odgrywa on kluczową rolę w pewnych rodzajach pamięci. Okazało się, że kora śródwęchowa funkcjonuje wtedy, jakby coś zapamiętywała, w dodatku nawet w czasie snu wywołanego znieczuleniem.


Smoczek wrogiem rozwoju emocjonalnego chłopców?

20 września 2012, 06:24

Naśladowanie mowy ciała występuje u ludzi w każdym wieku, a w dzieciństwie stanowi ważny mechanizm uczenia. Nadmierne wykorzystywanie smoczka może hamować rozwój emocjonalny chłopców, nie pozwalając im wypróbowywać różnych wyrazów twarzy.


Uczenie społeczne u żarłaczy

12 września 2012, 06:11

Młode żarłacze cytrynowe (Negaprion brevirostris) uczą się nowych umiejętności od bardziej doświadczonych osobników. Biolodzy z Macquarie University uważają, że udało im się dowieść, że stereotyp bezmózgiego i prowadzącego samotniczy tryb życia zwierzęcia jest dla rekinów bardzo krzywdzący.


Możemy się uczyć, śpiąc

28 sierpnia 2012, 06:03

Podczas snu nie tylko dochodzi do konsolidacji świeżych śladów pamięciowych. Okazuje się, że śpiąc, możemy się także uczyć. Co więcej, zachowujemy zdobyte umiejętności na jawie.


Stonehenge to pomnik jedności, nie obserwatorium astronomiczne

25 czerwca 2012, 09:51

Po 10 latach zespół naukowców pracujący w ramach programu Stonehenge Riversite Project (SRP) doszedł do wniosku, że Stonehenge powstał jako pomnik symbolizujący jedność Brytanii. Miał zakończyć długotrwałe waśnie pomiędzy wschodem a zachodem wysp


Nowa metoda obrazowania mózgu w oparciu o pH

22 maja 2012, 06:08

Dr John Wemmie z University of Iowa interesuje się wpływem kwaśnego środowiska na mózg. Jego badania sugerują, że zwiększona kwasowość (niskie pH) wiąże się z zaburzeniami lękowymi czy depresją. Ostatnio wykazał, że zmiany pH są istotne także podczas normalnego funkcjonowania mózgu.


Mózg porusza ręką z pominięciem rdzenia

20 kwietnia 2012, 05:50

Zespół z Northwestern University opracował technologię, która przekazuje sygnały z mózgu wprost do mięśni. Omijając rdzeń kręgowy, umożliwia poruszanie sparaliżowaną kończyną. Na razie rozwiązanie przetestowano na małpach.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy