![](/media/lib/119/n-pilot-26ea7cf91448c154015dd4acfabe4311.jpg)
Nie taki nawyk sztywny, jak go malują
30 października 2012, 11:43Przez to, że nawyki są tak głęboko zakorzenione w mózgu, możemy automatycznie wykonywać daną czynność, wykorzystując dostępną pojemność do realizacji innych zadań. Okazuje się jednak, że nie mamy do czynienia z całkowitą samowolą, bo pewien fragment kory przedczołowej stale kontroluje, jakie nawyki są uruchomione w określonym momencie.
![](/media/lib/135/n-kaligrafia2-2ed424c678aab1cb381ffb373741e257.jpg)
Robot do nauki kaligrafii
17 października 2012, 11:01Czy robot może zastąpić tradycję przekazywania wiedzy z pokolenia na pokolenie w ramach praktykowania? Wg naukowców z Keio University, jak najbardziej tak, stąd pomysł na maszynę, która co do joty potrafi odtworzyć ruchy mistrzów kaligrafii.
![](/media/lib/134/n-macgyver-3c30acada6babc657d0ef549e1a2c0ce.jpeg)
Trwają prace nad cyber-MacGyverem
11 października 2012, 05:59Zespół profesora Mike'a Stilmana z Georgia Institute of Technology (Gatech) otrzymał z Office of Naval Research grant w wysokości 900 000 dolarów, który ma posłużyć do stworzenia cybernetycznej wersji MacGyvera
![](/media/lib/93/n-neurony-10635367e6df98f82261c5ab9cfede67.jpg)
Trzeci gracz procesu zapamiętywania
8 października 2012, 10:24Amerykanie jako pierwsi mierzyli aktywność kory śródwęchowej w czasie snu. Ze względu na połączenia tego obszaru z formacją hipokampa uważa się, że odgrywa on kluczową rolę w pewnych rodzajach pamięci. Okazało się, że kora śródwęchowa funkcjonuje wtedy, jakby coś zapamiętywała, w dodatku nawet w czasie snu wywołanego znieczuleniem.
![](/media/lib/131/n-smoczek-fbbae90f864dd7c46df5c60eb7655df2.jpg)
Smoczek wrogiem rozwoju emocjonalnego chłopców?
20 września 2012, 06:24Naśladowanie mowy ciała występuje u ludzi w każdym wieku, a w dzieciństwie stanowi ważny mechanizm uczenia. Nadmierne wykorzystywanie smoczka może hamować rozwój emocjonalny chłopców, nie pozwalając im wypróbowywać różnych wyrazów twarzy.
![](/media/lib/130/n-szkolenie-zarlaczy-cytrynowych-d69ee3780c52e638797e905913b7681c.jpg)
Uczenie społeczne u żarłaczy
12 września 2012, 06:11Młode żarłacze cytrynowe (Negaprion brevirostris) uczą się nowych umiejętności od bardziej doświadczonych osobników. Biolodzy z Macquarie University uważają, że udało im się dowieść, że stereotyp bezmózgiego i prowadzącego samotniczy tryb życia zwierzęcia jest dla rekinów bardzo krzywdzący.
![](/media/lib/118/n-sen-c8578912e8d3db217b265d84817afa26.jpg)
Możemy się uczyć, śpiąc
28 sierpnia 2012, 06:03Podczas snu nie tylko dochodzi do konsolidacji świeżych śladów pamięciowych. Okazuje się, że śpiąc, możemy się także uczyć. Co więcej, zachowujemy zdobyte umiejętności na jawie.
![](/media/lib/102/n-stonehenge-d11009d9852efa207c21bea7d7a18a81.jpg)
Stonehenge to pomnik jedności, nie obserwatorium astronomiczne
25 czerwca 2012, 09:51Po 10 latach zespół naukowców pracujący w ramach programu Stonehenge Riversite Project (SRP) doszedł do wniosku, że Stonehenge powstał jako pomnik symbolizujący jedność Brytanii. Miał zakończyć długotrwałe waśnie pomiędzy wschodem a zachodem wysp
![](/media/lib/86/n-mozg-181e513fc1112de5e1e3866d55daece6.jpg)
Nowa metoda obrazowania mózgu w oparciu o pH
22 maja 2012, 06:08Dr John Wemmie z University of Iowa interesuje się wpływem kwaśnego środowiska na mózg. Jego badania sugerują, że zwiększona kwasowość (niskie pH) wiąże się z zaburzeniami lękowymi czy depresją. Ostatnio wykazał, że zmiany pH są istotne także podczas normalnego funkcjonowania mózgu.
![](/media/lib/94/n-rezus-6f6706c6cf1c47b2c3b20d12bef2ec12.jpg)
Mózg porusza ręką z pominięciem rdzenia
20 kwietnia 2012, 05:50Zespół z Northwestern University opracował technologię, która przekazuje sygnały z mózgu wprost do mięśni. Omijając rdzeń kręgowy, umożliwia poruszanie sparaliżowaną kończyną. Na razie rozwiązanie przetestowano na małpach.